Self-portrait “Reflection” – Ziqian Liu

Sep 18. 2024

SHARE

  • xでシェア
  • lineでシェア

There are two main themes in Ziqian’s work. The first theme is about the symbiosis between human beings and nature. To some extent, it can be said that human beings and the rest of the natural world are equal – we live in the same world, breathing the same air, mutual tolerance. In her work she tries to find a state of harmony between humans and nature, full of peace and emotion, because, in this state of symbiosis, beauty will be most embodied.

The second theme is about perspective. Things we are familiar with often remain in a fixed image, but what she is trying to convey through her work is to look at the same thing from different angles to disclose different findings. This is not only for things but also for understanding others and our hearts.

On the other hand, her deepest desire is for symmetry and perfect order, both in the appearance of things and in the patterns of human interaction, but this is too idealistic, after all, society is not balanced, some imperfections make it real. In her work, the image in the mirror represents the idealized world she wishes to live in, and the integration with the outside is just a reminder to respect and recognize the imbalance in the real world, but also to adhere to the order and principles of our hearts.

Ziqianの作品には2つの主要なテーマがある。第1のテーマは、人間と自然との共生である。私たちは同じ世界に住み、同じ空気を吸い、互いに寛容である。彼女の作品では、人間と自然が調和し、平和と感動に満ちた状態を見出そうとしている。なぜなら、このような共生の状態において、美が最も具現化されるからである。

第2のテーマは、視点について。私たちの身近にあるものは、固定されたイメージに留まることが多いが、彼女が作品を通して伝えようとしているのは、同じものをさまざまな角度から見ることで、異なる発見を開示することである。それはモノだけでなく、他者や自分の心を理解することでもある。

一方、彼女の最も深い願望は、物事の外観と人間関係のパターンの両方において、対称性と完璧な秩序を求めることだが、これは理想主義的すぎる。鏡の中の像は彼女が望む理想化された世界を表し、外部との統合は、現実世界の不均衡を尊重し、認識すると同時に、心の秩序と原則を守ることを思い出させる。

Credit

  • Photogpraher

    Ziqian Liu

  • Model

    Ziqian Liu

Profile

Ziqian Liu

Photographer

インディペンデント・フォトグラファー。1990年中国生まれ、2018年から写真を始め、上海を拠点に活動。
彼女の作品はすべてセルフポートレート。作品では、自分の身体、植物、鏡像を組み合わせ、人間と自然が平和に共存するバランスのとれた状態を常に探求している。視覚的な表現においては、厳格さと秩序を感じさせる静かなイメージを作り出すことに熱心である。彼女の作品は、意図的に顔をほとんど映さないが、それは、そこに写っている身体が誰であってもおかしくないことを鑑賞者に想像してほしいからである。見る人によって、彼女の作品に対する受け止め方はさまざまであり、それこそが彼女の考える写真の面白さであり、醍醐味なのである。

Loading...